Kantinedienst draaien

Wat houdt het draaien van een kantinedienst nu eigenlijk in?
Is het alleen verkopen van koek, patat, snoep, limonade  en een biertje tappen?

Nee, zo eenvoudig ligt het niet.
Er komt heel wat bij kijken, maar het is nodig en uiteindelijk heeft iedereen er plezier van!

Begin kantinedienst.
Als je kantinedienst draait dan wordt je bij jeugdwedstrijden (Beeball, Pupillen, Aspiranten en Junioren) minimaal een half uur voor aanvang van de wedstrijd verwacht.
Bij seniorenwedstrijden (HB2, HGC en Softbal) minimaal een uur voor aanvang van de wedstrijd.
De coach van het team zal de kantine openen en naderhand sluiten, tenzij je zelf in het bezit bent van een sleutel en code.
Zowel de voordeur, de tussendeur en de achterdeur van de kantine moeten van het slot af zolang er zich personen in deze ruimte bevinden i.v.m. de regels van de brandweer.

Zorg in ieder geval dat je op tijd aanwezig bent.

Einde kantinedienst.
De kantinedienst duurt bij alle wedstrijden tot één uur na de wedstrijd tenzij iedereen al weg is of de coach het aangeeft.
Ga niet eerder weg voor de coach of je eventuele opvolger op de hoogte is.
Bij meerdere wedstrijden op een dag, met zowel de coach als de 'opvolgers' duidelijke afspraken maken (persoonlijk).
Ook indien je onverhoopt eerder weg moet.
Laat de kantine nooit onbeheerd achter.

Taken kantinedienst.
In de kantine ligt een instructieboek en er hangen her en der instructieflyers met allerlei handige tips met wat en hoe je iets moet doen.
Uiteraard krijg je als je nog nooit een dienst hebt gedraaid een duidelijke uitleg waar je alles vind, en hoe alles werkt.

Licht.
Zet de verlichting aan in de dames- en herentoiletten en controleer of er genoeg toiletpapier aanwezig is.
Aanvullen kan vanuit het voorraadhok.
Als je geen toegang hiertoe hebt kijk dan even of er in een ander toilet mogelijk nog een rol staat (kleedkamers).
Geef het aan op het kantineformulier zodat de OH ploeg weet dat en wat er aangevuld moet worden.

Betalen.
Hiervoor heb je vooraf een duidelijke instructie gehad.
We hebben liever dat de mensen pinnen (ook hele kleine bedragen).
Iedereen dient per direct te betalen. geen uitzonderingen en geen briefjes maken.
Niemand binnen de club heeft vrij- of uitstelling van betalen. 
Eerst betalen en dan pas uitgeven. Dat geldt voor alles. Ook voor koffie en thee. 

Prijzen.
Alles wat we verkopen is vermeld inclusief de prijs.
De prijslijst hangt naast de bar (om de hoek van de ingang) en naast de kassa op de bar ligt ook een exemplaar.

Koffie.
Je zet koffie en doet dit in de thermoskan.
Na het zetten kan je het filter met de koffiedrap weggooien in de vuilnisbak.
Je plaatst direct een nieuw filter met koffie.

Koffie schenken we in plastic (bruine) bekers.
Melk en suiker en roerstaafjes staan op de bar en op tafel.

Gebruikte bekers en roerstaafjes verdwijnen uiteraard in de vuilnisbak.

Thee. 
Voor de thee vul je de waterkoker maar je zet deze nog niet aan.
Thee schenken we (vooralsnog) in glazen uit de kast.
Glazen moeten ook afgewassen worden en uiteraard weer netjes terug op de plaats in de kast.

Frisdrank.
Limonade verkoop je uit de koeling.
Het dopje gooi je in de opvangbak onder de bar.
Lege flesjes zet je in de krat onder de bar.

Glazen.
Mocht iemand een glas willen, dan vind je die achter de bar.
Glazen mogen behalve voor gebruik op het terras NIET mee naar buiten.
Uitzondering zijn de pitchers (kannen voor het bier) die meegenomen mogen worden naar de picknicktafels (niet naar de dug-out en uiteraard niet tijdens trainingen en/of wedstrijden).

Glazen moeten ook afgewassen worden en uiteraard weer netjes terug op de plaats in de kast of onder de bar.

Vuilnisbakzakken.
Vuilnisbakzakken moeten als deze vol zijn natuurlijk vervangen worden.
De volle vuilniszak(ken) kan je deponeren in de groene afvalcontainer buiten bij het slagmachinehuisje.
Bekers, roerstaafjes, rietjes, servetten, plastic verpakkingen, en overgebleven etenswaren gaan in de vuilnisbakzak.

Papier en karton.
Papier en karton gaan in de verzamelcontainer aan het begin van het complex.
Doe dit netjes in een doos en gooi het niet los in de container.

Aanzicht.
Het aanzicht van het clubhuis (kantine) is ook erg belangrijk.
Tafels en stoelen staan netjes, rommel van de tafels af, de bar leeg.
Zowel voor als achter de bar en in de keuken.
Tafels en bar afnemen met een schone doek, eventueel voorzien van een lauw sopje.
De flesjes in de koeling kunnen 'gespiegeld' worden.
Bij het vullen van de koeling volgens de 'first in, first out' methode.
Het aan- en opvegen van rommel (modder, gravel e.d.) op de vloer en deponeren in een vuilnisbak deponeren. 
Men mag de kantine niet betreden met schoenen voorzien van spikes.

Frituur.
Vanaf 12:00 mag (kan) de frituur aan.
Schakel ook de afzuiging boven het frituur in.
Als de groene lampjes branden, dan is het frituur gereed.
Doe friet en hapjes in de daarvoor bestemde mandjes.
Friet eerst laten ontdooien alvorens het in de hete olie te gooien.
Indien het vet vervangen dient te worden, geef dat dan aan op de lijst.
Alleen zij die hiervoor een instructie hebben gevolgd mogen het vet vervangen (geef het wel even aan op de lijst).

Tenzij er een opvolger is, zorg je dat de frituur uit is als je klaar bent met je dienst.
Indien er een zeer kleine hoeveelheid friet gebakken moet worden kan gebruik worden gemaakt van de huis, tuin en keukenfriteuse uit de keuken (dit scheelt enorm in de electriciteitskosten).

Alcohol.
Als je alcoholhoudende dranken wilt schenken (hierna te noemen alcohol) dan moet je tenminste 18 jaar oud zijn, en geldt (voor allen) dat je in ieder geval de cursus IVA
(Instructie Verantwoord Alcoholschenken) met goed gevolg hebt afgelegd.

Op de website van het NOC*NSF kan je hier de cursus volgen.
Kijk hier hoe je het IVA formulier moet invullen.

Ook wij doen NIX.
Dus krijg je bij ons geen alcohol als je nog geen 18 bent.

Tijdens de kantinedienst is het bij ons NIET toegestaan alcoholhoudende dranken (en/of etenswaren) te nuttigen.
Alcohol op het veld is NIET toegestaan dus ook niet in de dug-out.

Leeftijd.
Alleen personen van 18 jaar en ouder mogen een kantinedienst draaien.
Bij jeugdwedstrijden (Beeball, Pupillen, Aspiranten en Junioren) worden deze diensten gedraaid door de ouders van de spelers van het thuisspelende team.

Toegang.
Behalve de persoon/personen die kantinedienst draaien mag er zich verder niemand achter de bar of in de keuken bevinden.
Tijdens een kantinedienst bij reguliere wedstrijden staan er maximaal twee personen achter de bar, of één achter de bar en één in de keuken.
Tijdens toernooien en andere feestelijkheden is het aantal vrijwilligers bepaald in overleg met de organisatie en het bestuur.

Datum.
Er wordt vaak gecontroleerd op de houdbaarheidsdatum.
Mocht je iets tegen komen dat over de datum heen is, gooi het dan niet weg maar verzamel het in een doos.
Dit is mede belangrijk i.v.m. de balans en het eventueel retourneren aan de leverancier.

Verbruik.
Koffie en thee zijn voor degene die de dienst draait gratis.
Indien je frisdrank wilt dan is dat toegestaan
maar maak het niet te gek.
Noteer dit verbuik op de daarvoor bestemde lijst.

Umpires.
Dienstdoende Umpires krijgen in principe één consumptie (frisdrank) van de club.
Alle anderen dienen te betalen.
Eten dient men zelf te betalen.

Roken.
Roken is in geen enkel geval toegestaan binnen de accommodaties.
(clubhuis c.q. kantine, kleedkamers, materiaalhok, dug-outs, werkcontainer en speakerhok)
Ook op het veld is het niet toegestaan.

Honden.
Alle honden dienen te allen tijde aangelijnd te zijn op het terrein en in de kantine.
Een bak met water kan op het terras voor de viervoeters neergezet worden.
Andere huisdieren zijn niet toegestaan in de kantine.

Een voor allen, allen voor één.
Je kan misschien meerdere dingen tegelijkertijd, echter denk aan jezelf en laat je niet gek maken.
Als men geen geduld heeft dan hebben ze pech.
Iedereen wacht op zijn of haar beurt.
Help nooit meerdere klanten tegelijktijd, want de kans dat het fout gaat is dan groot.

Visitekaartje.
Je bent het visitekaartje van de vereniging.
Gedraag je netjes en respectvol.
Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden.
Bij calamiteiten dien je direct het bestuur op de hoogte te brengen (indien noodzakelijk bel je 112 of anders 0900-8844).

Handhaving.
Voorkomen is beter dan genezen.
Het bestuur zal vanaf heden toe zien op de naleving van de regels en waar nodig passende maatregelen treffen.
In het uiterste geval kan dit leiden tot het royeren van het lid en/of ontzegging van deelname aan trainingen en/of wedstrijden, alsmede het verbieden van de toegang tot het complex.

Comments: 

Wij doen ons uiterste best om correcte en zo actueel mogelijke informatie te verstrekken.
Wij vragen aan een ieder om bij geconstateerde fouten contact op te nemen met de webmaster, zodat wij snel en adequaat kunnen verbeteren.